Handledning i styrning och ledning

Vill du ha någon att bolla med och som ger dig stöd i frågor som rör ledning och styrning? Någon som hjälper dig att förstå vad det innebär att utgå från en systemsyn? Någon som utmanar dina tankemodeller? Vi erbjuder både individuell handledning och handledning av grupper.

Vad är handledning?

Handledning är en möjlighet till kompetensutveckling. Genom att tillsammans med en handledare tänka högt och reflektera kring sitt arbete stimuleras  nya tankar, nya idéer och inspiration. Ny kunskap bildas.

Handledning är också att bli respektfullt bemött, bli lyssnad på och få stöd och bekräftelse i sitt arbete.

Handledning kan också vara att under trygga förhållanden få hjälp att se problem, att analysera problem och hjälp att sortera problem. Att i ett tillåtande och öppet handledningsklimat granska sig själv och sitt förhållningssätt i förhållande till nuvarande situation.

En viktig del av handledningen är en fördjupad medvetenhet kring hur ledaren/chefen behöver balansera sitt stressystem för ett hållbart ledarskap.

Hur går det till?

Handledningen bygger på att ledare/chef och handledare gemensamt utforskar nuvarande situation som sen ligger till grund för fortsättningen och vidare gemensamt utforskande.

Det gemensamma utforskandet innefattar också ledaren/chefens drivkrafter, styrkor och eventuella hinder. Detta leder till att ledaren/chefen blir klokare på egna resurser och de olika handlingsalternativ som finns i relation till utveckling, dilemman och utmaningar.

Detta skapar en djupare relation med  den inre motivationen och blir en tryggare plattform att verka utifrån.

En annan viktig effekt av det gemensamma utforskandet är att förmågan att vidga perspektiven och förståelsen kring det som sker ökar. Att förstå sin del i helheten, kopplingen till det övergripande syftet med verksamheten och tydligt kunna kommunicera den bilden till sina medarbetare, öppnar upp för nya mer träffsäkra lösningar.

Första samtalet

Första samtalet kan resultera i en individuell plan, (muntlig överenskommelse eller skriftlig) som sedan utgör underlag för innehåll och uppföljning av regelbundna träffar framåt. Planen är ett ”levande material” som uppdateras fortlöpande och vid behov, något som görs gemensamt av ledare/chef och handledare.

Planen står för färdriktningen/helhetsperspektivet medan varje träff har fokus på de delar som är aktuella och sammantaget har betydelse för helheten.

Exempel på upplägg

Ett exempel på upplägg för regelbundna träffar är att varje träff omfattar 1–1,5 timmar med tre till fyra veckors intervall.  Individuell anpassning sker alltid i förhållande till den situation som ledaren/chefen befinner sig och vilka önskemål som finns.

Handledning kan ske i handledarens lokal, på ledaren/chefens arbetsplats, eller annat ställe man kommit överens om.  Att träffas ”in real life” kan kombineras med digitala träffar vid behov.

Handledning brukar ske regelbundet och över tid. Det är inte ovanligt att handledning pågår i flera år med samma handledare. Men handledning kan också pågå under en avgränsad och kortare tidsperiod.

Handledningen utvärderas regelbundet för att undvika att samarbetet ”går i stå”. Utvärderingen bidrar också till uppmärksamhet på när det är dags för avslut eller aktuellt med byte av handledare.

Kontakta Åsa Swan för ett förutsättningslöst möte!