Lennart Wittberg

Dåtid, nutid, framtid – Tidens betydelse för synen på lärande och styrning

Tiden har väldigt olika betydelser i komplicerade respektive komplexa system vilket gör att vi bättre kan förstå ett system genom att tänka på tid. Typiskt sett har tiden ingen betydelse alls i komplicerade system – dåtid, nutid och framtid är identiska (i varje fall är det tanken). I komplexa system har tiden alltid betydelse, vare sig vi vill eller inte. Idag är inte samma som igår och morgondagen kommer inte vara samma som idag.

Detta betyder att vi behöver förstå tidsperspektivet för att förstå systemet. När tiden har betydelse har också historien och erfarenheter betydelse. Gårdagen formar morgondagen. Tid har därmed betydelse för hur vi ser på lärande. Lärande som leder till ett varierat och delvis oförutsägbart beteende. Samtidigt har styrningen kanske som fokus att reducera oförutsägbarheten, vilket påverkar vems erfarenheter och lärande som har betydelse. Kan styrningen därmed också reducera lärandet? Frågor som är värda att reflektera över för att se och förstå sin organisation.

Nr 95 Dåtid nutid och framtid jan 2025