Lennart Wittberg

Om noviser och experter – olika typer av lärande

Noviser och experter lär sig på olika sätt och har olika typer av kunskaper. Att lära sig att följa ett recept är något helt annat än att skapa en ny maträtt utan recept. I ena fallet finns kunskapen i receptet (utanför systemet), i andra fallet finns kunskapen hos kocken som ”bara vet” (i systemet).

Rutiner innebär lärande och styrning utanför systemet som går att beskriva i dokument. Lärande i systemet som handlar om erfarenhet går inte att beskriva eller kodifiera och kan därför uppfattas som ett hot mot den dokumentbaserade styrningen. När erfarenhet inte värdesätts och vi styr och lär genom att uppdatera rutiner skapar vi effektiva hinder mot att utveckla expertkunskap. Priset för den upplevda ordningen och förutsägbarheten som dokumenten ger är att det mediokra blir det bästa som går att nå.

Vägen framåt handlar om att balansera flera perspektiv. Dokumentation behövs, men inte som ett ensidigt perspektiv som förhindrar utveckling av kunskap som inte låter sig dokumenteras. Det behövs både och, inte antingen eller. Rutinen kan vara ett stöd, men inte ett facit eftersom framtiden är osäker. Lärande kräver utforskande och reflektion.

Nr 96 Om noviser och experter feb 2025